Lees hier hoe Briq de verspreiding van Covid-19 probeert te stoppen.
March 2018

Unieke VIP ervaringen sleutel tot groei in Leisure branche

Mensen zijn anno 2018 altijd op zoek naar nieuwe en unieke ervaringen. Unieke ervaringen vergeet men namelijk veel minder snel, en hecht men veel meer waarde aan. Dit toont zich ook in recente onderzoeken, waar kort gezegd uit naar voren komt dat unieke VIP ervaringen bijdragen aan de groei van bijvoorbeeld een attractie park. In dit artikel gaan we verder in op deze stelling, kun jij zien of jouw business hier mogelijk op kan inspelen en welke invloed online reserveringssystemen hier op kunnen hebben.

2018 wordt een goed jaar

De vooruitzichten voor 2018 voor de Leisure branche zijn positief. ABN Amro voorspelt in haar Insights dat in 2018 attractieparken en dierentuinen 2,5% meer bezocht worden ten opzichte van 2017. Dit heeft onder meer te maken met het toenemende besteedbaar inkomen van de consument, maar ook met het sterk stijgende toerisme in Nederland. Dit betekent dus dat de meeste attractie parken en dierentuinen in 2018 kunnen rekenen op een stijgende omzet.

VIP Ervaringen

Niet alleen de voorspelde toename in bezoeken is belangrijk nieuws voor de Leisure branche. Iets waar deze markt ook zeker op in kan spelen is het feit dat maar liefst 80% van de bezoekers bereid zijn meer te betalen voor een extra of unieke ervaringen. Hier kan gedacht worden aan exclusieve rondleidingen, maar bijvoorbeeld ook iets waarmee men voorrang krijgt in specifieke attracties. Met andere woorden, maar liefst 8 op de 10 bezoekers in jouw park of recreatie activiteit is bereid meer geld uit te geven, als er een extra of unieke ervaring aangeboden wordt. Speel je hier effectief op in, dan kan er zomaar eens een disproportionele groei gerealiseerd worden.

Relevante trends

Een opvallende trend is dat dynamic pricing als prijswapen dient tegen de vele kortingsacties. In de Leisure Branche verwacht men tegenwoordig standaard korting acties. Het is niet meer de vraag of je korting kan krijgen op een entree kaartje, maar hoeveel korting er gerealiseerd kan worden. Echter blijkt dat dynamic pricing hier tegen werkt. Dynamic pricing is eenvoudig gezegd het constant laten fluctueren van de prijs. In de vliegtickets markt vinden we het al heel gewoon dat de prijs van een vliegticket van dag tot dag tientallen euro’s verandert. In de Leisure markt is dit ook een opkomende trend, en het lijkt effectief te werken tegen concurrenten die constant korting aanbieden. Dit is zeker voor ieder bedrijf een kans om te onderzoeken of dit ingezet kan worden.

Verder is ook opvallend dat multi-generatie dagjes uit steeds vaker voorkomen. Hier gaat men niet alleen met het gezin een dagje uit, maar ook met opa, oma, ooms en tantes, enzovoort. Het is voor partijen in de Leisure markt van belang om hier van op de hoogte te zijn, en hier op in te spelen of op voorbereid te zijn. Denk aan mogelijkheden van het aanbieden van een familiekaart, en denk ook aan de beperkte mobiliteit van oma en opa.

De laatste, maar misschien wel meest interessante trend is dat 9 van de 10 mensen graag vanuit huis in detail haar dagje uit in een attractiepark plant, door middel van bijvoorbeeld een online reserveringssysteem. Men heeft graag de mogelijkheid om alles van te voren te regelen en eventueel te boeken. Of dit nu gaat om het entree kaartje of de VIP pakketten, het moet geregeld zijn voordat ze het huis verlaten. Het is dan ook zeker aan te raden om de mogelijkheid van de implementatie van een online reserveringssysteem zoals BriqBookings te onderzoeken. Met een dergelijk systeem kan men vanuit huis alles eenvoudig regelen, en hiermee speel je dus direct in op de behoefte van jouw consument.

Het team van Briq Bookings schrijft graag voor de wereld van leisure, online boekingen en leisure marketing.

READ ALL BLOGS