Trending in het nieuws

Leisure industrie maakt zich klaar voor anderhalve meter economie

Deze tijd vraagt om creatieve oplossingen. Attractieparken en andere vrijetijdsondernemingen werken achter de schermen druk aan een eventuele heropening, met oog op de landelijke coronamaatregelen. Het ziet er namelijk niet naar uit dat we snel weer terug gaan naar de norm van voor de crisis.

Alle sectoren lijden eronder, voor jouw leisure business zal het vast niet anders zijn. "Daar is een belangrijke rol weggelegd voor het controleren van mensenstromen, via apps. Attractieparken en musea zullen met tijdsloten moeten gaan werken en verruiming van openingstijden, zodat niet te veel mensen tegelijk binnen zijn." vertelt Marco van Leeuwen, specialist reisindustrie aan de Breda University in Trouw.

Hoe ga jij dit aanpakken?
Dit zeggen de leisure experts:

"Een dagje uit naar attractiepark of dierentuin gaat er in het post-coronatijdperk totaal anders uitzien." - Goof Lukken in het AD
"Waar het zeker naartoe zal gaan, is dat een bezoek vooraf gereserveerd zal moeten worden. De capaciteit zal overal beduidend lager zijn." - Kees Klesman van de Club van Elf op Loooping
"Maar het plan dat we aan het ontwikkelen zijn, is er ook voor de kleinere parken die niet bij ons zijn aangesloten." - Kees Klesman van de Club van Elf op Looopings
"In wachtrijen voor attracties en bij souvenirwinkels en horecagelegenheden worden vakken op de grond geschilderd, waardoor personen op anderhalve meter van elkaar kunnen staan. Veiligheidsbeugels worden voortdurend ontsmet door medewerkers. Meet-and-greets en shows zijn voorlopig uit den boze." - Plopsa-directeur Steve Van den Kerkhof aan Looopings


Vrijheid voor de consument

Ons gevoel van vrijheid wordt al beperkt door de huidige maatregelen. Een uitje is dus zeker hét moment voor jouw gasten om eindelijk eens niet te denken aan al wat er speelt in de wereld. Alleen hoe doe je dat, gasten op anderhalve meter afstand houden bij jouw activiteiten? "Dat wordt [bijna] een soort militaire operatie. En dat is juist niet de bedoeling. Mensen willen hier zonder zorgen genieten van wat ze horen en zien." - aldus Lieke Timmermans van Tivoli Vredenburg in Trouw.

Safaripark Beekse Bergen zien ook de implicaties van het heropenen van het park: "We moeten kijken hoe we die afstand kunnen waarborgen, hoe te voorkomen dat er samenscholingen plaatsvinden. Hoe gaan we om met de horeca? Misschien moet die wel dicht en komen er alleen afhaalpunten." Binnen de vrijetijdsindustrie zijn veel bedrijven aan het kijken hoe ze zich kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie.

"Attractieparken en musea zullen met tijdsloten moeten gaan werken en verruiming van openingstijden, zodat niet te veel mensen tegelijk binnen zijn.” Marco van Leeuwen, specialist reisindustrie aan de Breda University in Trouw
"De grote vraag blijft volgens Klesman dan ook of dat economisch uit kan. Of zoiets rendabel is? Het is gewoon niet te zeggen.” - Kees Klesman, directeur van de Club van Elf in Trouw

Technologische revolutie

Overal zie je nieuwe apps, tools en initiatieven opduiken. Of innovatieve manieren om bestaande technologieën in te zetten. Zo ook bij pretparken en family entertainment centers zijn ze druk in de weer om de gulden middenweg te vinden tussen het handhaven van de sociale afstand, hun gasten tevreden stellen en toch een financieel duurzaam bedrijf te runnen. Mocht er weer besloten worden dat dergelijke vrijetijdsbestedingen weer open mogen dan zal er strikt gelet moeten worden op bijvoorbeeld de capaciteit van een activiteit. Dat kan nu al live via een app, zoals bijvoorbeeld in de Efteling.

Safaripark Beekse Bergen zegt hierover: ,,Dit zijn we technisch aan het regelen door ons verkoopsysteem zo in te richten dat we een maximum aantal bezoekers kunnen garanderen."  Maar ook voorafgaand aan het uitje zijn er verschillende oplossingen te vinden, waaronder de ticketsoftware van Briq. Zo kun je vooraf al bepalen hoeveel mensen welke activiteit (kunnen) doen. Zo kun je je als onderneming gewoon aan de regels houden en jouw gasten een heerlijke uitje. "Iedereen heeft dan ruim de tijd om alle attracties te doen, omdat we minder mensen tegelijk toelaten." (Looopings)  

Ben jij klaar voor de toekomst?

Gasten boeken vaak hun uitje buiten kantooruren, nu met een onvolledige bezetting is een systeem als Briq de ideale oplossing om toch die boekingen binnen te krijgen en makkelijker te voldoen aan de regels wanneer jouw bedrijf weer opent. De wereld zoals we haar kennen zal voorgoed veranderen. Sterke bedrijven onderscheiden zich door juist nu met de stroom mee te gaan. Dit is hét moment om niet alleen nu korte termijn oplossingen te implementeren, maar ook verder te kijken naar de toekomst van jouw bedrijf.  

Wij begrijpen maar al te goed wat de consequenties van deze crisis zijn voor jouw leisure bedrijf. Ben je er klaar voor om deze tijd te gebruiken om jouw bedrijf te transformeren? We staan voor jou klaar om je door deze uitdagende periode te helpen en jouw partner te zijn in de toekomst van jouw bedrijf.